Aktualności

3 września 2019

Skuteczna interwencja ZPP - zmiana podziału zwiększonej subwencji oświatowej 2019

fotolia.pl

Na skutek interwencji biura Związku Powiatów Polskich, resort edukacji wprowadził korekty do rozporządzenia o podziale subwencji oświatowej na bieżący rok. Dzięki temu w opublikowanym 30 sierpnia rozporządzeniu (dostępne tutaj) zmieniono niektóre zapisy na korzystniejsze dla powiatów.

Ustawa nowelizująca Kartę Nauczyciela, przyjęta przez Sejm w czerwcu, wprowadziła zmiany m.in. w ustawie o dochodach JST. Znalazło się w niej nowe kryterium podziału subwencji oświatowej - "sytuacja finansowa JST". Mechanizm wdrożenia tego kryterium znalazł się w lipcowym projekcie rozporządzenia nowelizującego regulacje podziału subwencji. Mechanizm ten miałby polegać na wyróżnieniu JST w gorszej sytuacji finansowej kwotą dodatkowych 190 zł na ucznia. Z tym, że premię tę przyznano wyłącznie gminom prowadzącym małe szkoły podstawowe.

W procesie opiniowania projektu rozporządzenia w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, Związek Powiatów Polskich zauważył, że nowe kryterium podziału subwencji w ustawie ma charakter ogólny i uniwersalny, tj. nie wyróżnia jakiegokolwiek rodzaju JST. Tymczasem mechanizm stosowania tego kryterium, przedstawiony w projekcie rozporządzenia, wyróżnia jeden rodzaj JST – gminy prowadzące szkoły podstawowe. W naszej opinii to zdecydowane ograniczenie względem zapisu ustawowego. Jeśli intencją rządu było dodatkowe wsparcie jedynie gmin, do tego prowadzących tzw. małe szkoły podstawowe, to należało odpowiednio sformułować nowe kryterium i nie wprowadzać środowiska samorządowego i opinii publicznej w błąd, proponowaniem jakoby uniwersalnego kryterium wsparcia mniej zasobnego samorządu bez względu na jego rodzaj.

Przywołując powyższe argumenty wnioskowaliśmy albo o zmianę konstrukcji mechanizmu stosowania nowego kryterium na uniwersalny albo o dodanie podobnych mechanizmów dla pozostałych rodzajów JST (powiatów i województw). Jednocześnie za bardzo kontrowersyjne uznaliśmy udzielanie wsparcia jedynie na te szkoły w biednych gminach, które są dostatecznie małe. W ocenie ZPP prowadzi to do promowania nieracjonalnych rozwiązań z punktu widzenia efektywności systemu.

W lipcu, podczas opiniowania projektu rozporządzenia w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, resort edukacji nie przyjął naszych uwag. Jednak 8 sierpnia podczas spotkania zarządu ZPP z ministrem Dariuszem Piontkowskim i jego współpracownikami sytuacja uległa zmianie. Nasi przedstawiciele ponownie przywołali krytykowany aspekt nowych zasad, zwracając uwagę panu ministrowi, że nie wiadomo czemu, pomija on powiaty. Tym razem minister edukacji podzielił nasze argumenty i zapowiedział zmianę przepisów.

Słowa dotrzymał. Znalazło ono swoje odbicie w opublikowanym, podpisanym przez ministra rozporządzeniu. Odpowiednio zmieniona została definicja nowego wskaźnika Nmi, mówiącego o liczbie uczniów. Do tej pory w projekcie rozporządzenia widniał zapis mówiący o liczbie uczniów w publicznych szkołach podstawowych, (...) w których iloraz liczby uczniów w szkole i liczby klas w szkole jest niższy lub równy 18 w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, spełniającej kryterium dochodowe. W opublikowanym rozporządzeniu czytamy już o "liczbie uczniów w publicznych szkołach podstawowych, w publicznych liceach ogólnokształcących, w publicznych technikach, w publicznych branżowych szkołach I stopnia, uczniów klas dotychczasowej publicznej zasadniczej szkoły zawodowej  prowadzonych w publicznej branżowej szkole I stopnia, dla dzieci i młodzieży (...)".