Aktualności
2 września 2025Podsumowanie sierpniowego posiedzenia plenarnego KWRiST

Temat oświaty zdominował dyskusję na dziewiątym w tym roku posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Ponadto, strona samorządowa po raz kolejny pytała o możliwość zamrożenia cen energii elektrycznej dla jednostek samorządu terytorialnego, ochronę odbiorców ciepła systemowego oraz problem dotyczący dochodów JST ze sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa na rzecz użytkowników wieczystych. Jakie odpowiedzi przyniosło spotkanie?
W środę, 27 sierpnia, odbyło się posiedzenie plenarne Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Obradom przewodniczyli Prezydent Sosnowca i przedstawiciel Związku Miast Polskich Arkadiusz Chęciński oraz Wiceminister Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Szymański.
Na posiedzeniu Związek Powiatów Polskich reprezentowali Prezes Zarządu Andrzej Płonka, Dyrektor Biura Rudolf Borusiewicz oraz jego Zastępca dr Grzegorz Kubalski.
Quo vadis, oświato?
Tematem, któremu poświęcono najwięcej czasu była oświata. Na wniosek strony samorządowej Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało informacje na temat działań podejmowanych na rzecz zmian w systemie oświaty oraz działań wspierających jednostki samorządu terytorialnego w realizacji zadań z zakresu edukacji i wychowania. W tym punkcie przedstawiciele MEN-u omówili pokrótce kilka zagadnień. Pierwszym z nich były potrzeby oświatowe.
– Od dłuższego czasu jednostki samorządu terytorialnego sygnalizowały potrzebę zmian w systemie finansowania zadań oświatowych i wyszliśmy naprzeciw tymże oczekiwaniom, proponując zmianę tego systemu. (…) – referowała naczelnik w Departamencie Współpracy z Samorządem Terytorialnym Beata Kulawiec. – Planowana na rok 2026 kwota potrzeb oświatowych wynosi prawie 115 mld zł i w porównaniu do roku 2025 jest to wzrost o kolejne 12%. Sukcesywnie, z roku do roku, te kwoty, które są przewidywane na realizację zadań oświatowych rosną i powinny zaspokajać potrzeby realizowanych zadań. Środki na realizację zadań oświatowych naliczane są na podstawie algorytmu corocznie wydawanego i opiniowanego przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach Zespołu do Spraw Edukacji, Kultury i Sportu, a dane, które są brane do naliczenia tychże potrzeb, są według stanu na 15 czerwca 2025 roku, jeśli chodzi o rok 2026. Natomiast, z uwagi na tempo prac naliczenia potrzeb oświatowych, na rok 2025 były one wzięte według stanu na 15 maja. (…) nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego przyjmuje, iż wszelkie ewentualne nieprawidłowości w naliczeniu tejże kwoty będą wyrównane poprzez mechanizm korygujący. Ministerstwo Edukacji powtórnie będzie dokonywało przeliczenia kwoty potrzeb oświatowych na rok 2025 w późniejszym terminie i przekażemy informację Ministerstwu Finansów, co zostanie przełożone na ewentualne korekty. Korekty oczywiście będą i na plus, i na minus, nie tak jak było dotychczas przy naliczeniu kwoty subwencji oświatowej.
Kolejnym zagadnieniem omawianym przez przedstawicieli resortu była „Mała szkoła” – program wspierający publiczne szkoły podstawowe prowadzone przez gminy, którego pula środków do przekazania wynosi łącznie 50 mln zł.
Dalsza część relacji w Dzienniku Warto Wiedzieć.