Polecane
10 grudnia 2025Pomysł zniesienia opłat dla OSP z uwagami Związku Powiatów Polskich
Związek Powiatów Polskich przedstawił szczegółowe uwagi do poselskiego projektu ustawy - o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Jak podkreślono, choć doceniane są działania mające na celu uporządkowanie i usprawnienie funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych, część proponowanych przepisów budzi istotne zastrzeżenia.
Najwięcej wątpliwości dotyczy propozycji zniesienia opłat za wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi w ramach działalności OSP. Obecnie art. 109 ust. 6 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami stanowi, że „koszty zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi ochotniczych straży pożarnych są finansowane z budżetu gminy”, natomiast ust. 7 tego samego artykułu wskazuje, że opłata za ich wydanie stanowi dochód powiatu. Zatem likwidacja tej opłaty godzi w interesy powiatów.
W uzasadnieniu projektu wskazano, że opłata za wydanie zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym wynosi 50 zł. Jest to oplata stała, pobierana za wydanie lub przedłużenie zezwolenia i dotyczy również ochotniczych straży pożarnych, przy czym koszt ten pokrywa gmina. Projektodawcy podkreślili, że proponowana zmiana ma na celu zniesienie tej opłaty jako wyjście naprzeciw jednostkom OSP oraz podkreślenie ich roli w systemie bezpieczeństwa, także na poziomie powiatowym.
ZPP zwraca uwagę, że choć dla gmin jest to rozwiązanie korzystne, pominięto fakt, że w praktyce rzeczona opłata miała charakter ekwiwalentny w stosunku do podejmowanych w związku z tym czynności - pokrywała m.in. koszty prowadzenia postępowań, weryfikacji dokumentów, wydawania decyzji, obsługi informatycznej, archiwizacji oraz wynagrodzeń pracowników.
Podkreślono również, że zwolnienie z tej pozornie niewielkiej, 50-złotowej opłaty - przy 230 tysiącach strażaków działających w 16 tysiącach jednostek OSP - może spowodować dla powiatów poważne koszty, które pozostawione zostały bez pokrycia.
W OSR wskazano, że w konsekwencji wprowadzonych modyfikacji gminy zmniejszą swoje koszty, natomiast województwa zwiększą swoje dochody poprzez podniesienie poziomu wpływów wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego wskutek zwiększonego zainteresowania szkoleniem z zakresu kierowania ruchem. Tym samym na zmianie skorzystają zarówno gminy, jak i województwa, natomiast stracą jedynie powiaty. Związek podkreśla, że stwierdzenie, iż projekt nie obciąża budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jest niezgodne ze stanem faktycznym.
Wydziały Komunikacji w starostwach powiatowych w dużej mierze utrzymują się z opłat pobieranych za czynności administracyjne wynikające m.in. z ustawy o kierujących pojazdami. Każde zwolnienie z opłat ogranicza dochody własne powiatów i negatywnie wpływa na funkcjonowanie administracji. Jednocześnie powiaty - w przeciwieństwie do gmin - nie posiadają możliwości sfinansowania aparatu administracyjnego z wpływów z podatków czy opłat lokalnych, ponieważ takich nie pobierają.
W związku z powyższym Związek Powiatów Polskich wnosi o pozostawienie art. 109 ust. 6 ustawy o kierujących pojazdami w dotychczasowym brzmieniu lub o utrzymanie proponowanej zmiany przy jednoczesnym zapewnieniu powiatom rekompensaty z tytułu utraconych dochodów w przedmiotowym zakresie z budżetu państwa.
Pełna treść uwag ZPP dostępna jest TUTAJ.





